Korrupció, saját oligarchák helyzetbehozása, a menekült
kérdés megoldatlansága. Sok és igen fájó problémák kis hazánkban, a napi
sajtóban és megnyilvánulásokban. Ezek persze égető dolgok, befolyásolják napi
életünket (hiszen oly sok másra is fel lehetne használni az így eltékozolt
forrásokat), de szinte semmi sem hangzik el arról, hogy milyen jövő elé néz ez
a társadalom a kissé távolabbi jövőben, mondjuk tizenöt vagy húsz éves
távlatban.
Forrás: Internet |
Az ma markánsan megfigyelhető, hogy az elmúlt években
szisztematikusan csökken a jövő egyik legnagyobb értékének, a tudásnak az
ázsiója. Az már a rendszerváltás utáni időszakban megfigyelhető volt, hogy a
kultúrára szánt összegek folyamatosan csökkentek. Ám ez csak az egyik szegmense
a problémának. Semmivel sem pótolható azonban az a dúlás, amely végbement az
oktatás területén. Különösen az elmúlt hat évben kitapintható folyamat az alap-
és középfokú oktatás amortizálása. A tankötelezettség leszállítása 16 éves
korra, már eleve azt hozza magával, hogy korosztályokat fosztanak meg attól,
hogy megtanuljanak tanulni. Ennek ma már mérhető „eredménye”, hogy a
középiskolások 65 százaléka informatikai tudása elégtelen. „Írástudatlanok” a
PISA-felmérés szerint.
A felsőoktatás átalakítása – a most nyilvánosságra került
szándék, miszerint újabb szakokat kívánnak megszüntetni, illetve megvonni
azoktól az állami támogatást – azt eredményezi, hogy középtávon nem lesz
elegendő szakmai tudás.
Az ország el fog süllyedni, nem lesz képes felvenni a versenyt
az európai országokkal.
A gondolkodó ember kicsit értetlenül áll mindezek előtt,
mindaddig, amíg logikusan végig nem gondolja a folyamatot.
Ha – kicsit kívülállóként, a napi politikai harcok „csinn-bumm
cirkuszának” zaján felülemelkedve –azonban végig gondoljuk a döntések és
intézményi átalakítások eredményeit, kikövetkeztethetők a szándékok és célok.
A mai kormányzatnak a célja, hogy olyan társadalmat hozzon
létre, amely szinte a végtelenségig manipulálható. Ebbe a képbe nem illik bele
egy olyan képzett, önállóan gondolkodó réteg, amely tudása és saját
tapasztalata alapján képes megkérdőjelezni a hatalom intézkedéseit. Ezt a
lehetőséget alapjában kívánják kizárni, tehát a mai „proteszt” értelmiséget már
eleve a margóra szorítják, és mindent megtesznek annak érdekében, hogy a
következő korosztályok ne is válhassanak azzá.
Forrás: Internet |
A hatalom a maga – sajátosan középszerű és ostoba –
mintájára kívánja formálni az egész államigazgatást, az oktatást és a kultúrát,
minden intézményrendszert, amely befolyása alatt áll.
Hasonló ez ahhoz a buta favágóhoz, aki maga alatt fűrészeli
a fát. Nem gondolnak arra, hogy cselekvéseik ára túlságosan magas lesz, és
rombolásuk helyreállítása generációs feladattá válik. Nagyon hosszú idő kell
majd ahhoz, hogy az elmúlt évek dúlásának következményeit fel lehessen
számolni.
Ezt mutatja az is, hogy aki valamelyest képes a saját életét
befolyásolni, rendelkezik megfelelő tudással, az elhagyja az országot. A
legfrissebb felmérések szerint az egyetemisták 37 százaléka elhagyná az
országot. Ez pedig nagyon rossz jövőt sejtet.
Forrás: Internet |
Gondoljunk bele: ha a tudással rendelkezők harmada elhagyja
az országot, csökken az ország értéktermelő képessége, csökken a
nemzeti jövedelem. Nem lesz elegendő forrás a közjószágok finanszírozására (egészségügy,
oktatás, államigazgatás, védelem stb.). Növekedni fog az intézményrendszerek inkompetenciája,
romlik az életminőség. Nem fejődik az ország, növekszik lemaradása
szomszédjaihoz, az egész európai közösséghez képest.
Igaz ugyan, hogy a társadalom egy nagyon szűk rétege
profitál majd ebből, hiszen a hatalom a kezükben lesz, és a még megmaradó
források felett szinte ellenőrzés nélkül rendelkeznek majd.
Az pedig, hogy a társadalom széles rétegei (többsége) miként
éli meg mindezt, a legkevésbé sem érdekli a hatalmat, mint ahogy most sem.
No, ez a helyzet, ami vár az országra. Ha nem tesz ellene
semmit a társadalom, akkor meg is érdemli sorsát.
Ceterum censeo OV esse delendum!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése