Az elmúlt két napban számos független véleményformáló húzta le
a keresztvizet a miniszterelnök – immár hagyományosnak mondható – tusnádfürdői
szerepléséről. Nem idézem ide a beszédet, hallgassa meg mindenki,
érdemes rászánni azt a kicsivel több, mint félórát.
Forrás: Internet |
Még azért sem nagyon csodálkozom, hogy mára – emlékezzünk a ’88–’90-es
ifjúra – teljesen eltávolodott korábbi értékeitől. Mondhatjuk erre azt, hogy
csak az ökör konzekvens, az embert a körülményei alakítják. (Jó néhány
politikusunk szeretné letagadni mindazt, amit 20–30 évvel ezelőtt mondott és
cselekedett.) A miniszterelnök sem tesz mást, mint megpróbál igazodni a
változásokhoz.
A legnagyobb probléma ebben az, hogy az igazodáshoz hiányzik
a minimális értékrend.
A magyar társadalom bőséges példákkal szolgál arra, hogy
miként alkalmazkodott a különböző változásokhoz: gazdasági, hatalmi és globális
vagy regionális kihívásokhoz. Tette mindezt annak érdekében, hogy a változó
körülmények között is biztosítsa fennmaradását és a lehető legnagyobb mértékben
érvényesítse érdekeit. Mint tudjuk, ez nem mindig sikerül, sőt sokszor komoly
tragédiákhoz vezetett.
A „bármi” (amihez alkalmazkodni kell), nem valami. A „bármi”
az semmi. Megfoghatatlan és bizonytalan, alaktalan és a homályba vesző. Az
ehhez való igazodás körülbelül olyan, mint átmenni a szivárvány alatt, azaz
lehetetlen. Vagy csak látszólagos.
Arról már ne is beszéljünk, hogy miniszterelnökünk újfent
tévedett néhány kérdésben. „A határon túliak szavazata és az abból fakadó
mandátumok kellettek ahhoz, hogy kétharmados többsége legyen a nemzeti erőknek
a magyar parlamentben.” A legfontosabb talán az, hogy az általa oly sokszor
emlegetett „nemzeti erő” (és annak parlamenti felhatalmazása) nem képezi a
teljes társadalom kétharmadát. (De már ezt is kibeszéltük néhányszor.)
A másik pedig az, ahogyan a liberalizmust kezeli. A
liberalizmus – mint Európát és a demokráciát meghatározó filozófiai irányzat –
nem egyenlő az elmúlt évtizedekben liberális gazdaságpolitikának nevezett kormányprogramokkal.
Sehol sem keverték össze e két fogalmat sem Európában, sem sehol a világon.
A szabadság elve – amelynek egy részét oly bölcsen idézte is
beszédében –, miszerint ne cselekedj semmi olyat, amit nem szeretnéd, hogy
veled szemben elkövessenek — nos, ez a liberalizmus egyik alapelve. Igaz,
kicsit máshogy fogalmazták: „az egyén szabadsága addig tart, amíg az nem sérti
mások szabadságát”. Így tulajdonképpen
az előadó saját magával keveredik önellentmondásba. Ám ez legyen az Ő
problémája.
Mindazok, akik ma nem a regnáló miniszterelnök elvakult és
lekötelezett (megvásárolt) hívei, egyetlen lehetőségük marad: sürgősen rendet –
eszmei rendet – csinálni saját házuk táján, hogy megfelelő alternatívát
kínálhassanak a „semmi (bármi)” ellen. Ez pedig komoly kihívás. A ma
ellenzéknek nevezett – egyébként valóban elavult kategóriák szerinti – baloldali
vagy balliberális (liberálisnak) politikai pártok és csoportok egyetlen
lehetősége: komoly és filozófiailag, gazdaságilag alátámasztott politikával
lépjenek fel a „bármi” ellen.
Mindezt tegyék úgy, hogy az ország legegyszerűbb polgára is
megértse: értük, az érdekükben lépnek fel. Nem atyáskodva – „majd mi
elintézzük, csak szavazz ránk” –, hanem valódi részvételt és felelősséget
kínálva mindenkinek. Ez persze nem lesz egyszerű. Eddig sem volt az, bizonyítja
a rendszerváltás óta eltelt negyed század. De egyszer és mindenkorra értsük már
meg: eltávolodni Európa kulturális és politikai értékeitől egyenlő a bukással,
az ellehetetlenüléssel. Még akkor is, ha mindezt a mostani kurzus árvalányhajas
magyarságtudattal akarja lenyomni a torkunkon.
Ceterum
censeo OV esse delendum!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése