Most tekintsünk el a történelmi visszatekintéstől, az olasz
korporatív és fasiszta (nem náci) állam kialakításától, és annak
összehasonlításától mai regnáló kormányzatunkkal.
A „munka társadalmának” kialakítása – Orbán Viktor
miniszterelnök hagymázos álma – ugyanis a XXI. század első évtizedének közepén
enyhén szólva is antagonisztikus.
Elhiszem: merész kijelentés, de vizsgáljuk meg, milyen
tények alapján jutunk erre a kijelentésre.
A munka
Forrás: Internet |
A munka a filozófia szerint alkotó emberi tevékenység. És
mint ilyen, valamiféle értéket állít elő. Ez az érték lehet anyagi természetű,
de ugyanígy lehet nem kézzelfogható (immateriális).
Az emberiség a kezdet kezdete óta tevékenységének jelentős
részét azzal töltötte, hogy biztosítsa saját létfenntartását. Halászott,
vadászott, gyűjtögetett. A későbbiekben – mivel igen intelligens és eszes lény
– mindent elkövetett annak érdekében, hogy a maga számára szükséges anyagi
javakat (létszükségleteit) a lehető legkevesebb munkával és energia befektetéssel
teremtse elő. Amúgy egyszerűen ezt hívták ipari forradalomnak és technológiai
fejlődésnek.
Ez a folyamatos változás létrehozta a társadalmi rendszerek
változását is. (Megest nem érdemes e témába belemenni, mert a blog nem ad rá
terjedelmet — gondoljunk középiskolai és egyetemi tanulmányaink során
elsajátítottakra.) A társadalmi rendszerek változása pedig kitermelte – mint
immateriális javat – az uralkodó ideológiákat, amelyek azonban sajátosan
ötvözték a fennálló éppen aktuális rend valamiféle védelmét és az emberben
meglevő szabadságra való vágyát. Egyszerűsítve a dolgokat: megszületettek a
liberális (szabadságelvű) és szocialisztikus (a társadalmat komplexen vizsgáló)
filozófiák. Ezeknek csak egy komolyabb hibája volt, hogy a mindenkori
politikára csak abban az esetben voltak hatással, ha a politikát éppen
gyakorlók szándékainak indokként megfeleltek. (lásd: „létező szocializmus”).
Mindezek a filozófiáknak van még egy nagy hibája: döntő többségük a XVII–XIX.
században keletkezett. Az akkori nagy elméknek fogalmuk sem lehetett arról,
hogy a huszadik század, és annak második fele, miféle robbanásszerű tudományos
és technológiai forradalmat valósít meg.
De vissza a munkához. Az előbb emlegetett technológiai
változások azt hozták magukkal, hogy a múlt század hetvenes éveinek kezdetétől
egyre kevesebben dolgoztak a konkrét anyagi javakat előállító szférákban, az
iparban és a mezőgazdaságban. A „munka” (ez alatt a megélhetéshez szükséges
pénz megszerzését értjük) fokozatosan eltolódott a szolgáltatások és a nem
anyagi javakat előállító szférák felé. Érdemes tallózni a eurostat
weblapján.
Várható jövő
A trendek azt mutatják, hogy az elkövetkezendő évtizedben
folytatódni fog a folyamat, miszerint az iparban egyre kevesebb munkavállalóra
lesz szükség. Hasonlóval számolhatunk például a pénzügyi szektorban is, ahol a
számítástechnika és a kommunikáció fejlődése szorítja ki az alkalmazottakat.
Forrás: Internet |
A mezőgazdaság sem áll jobban. A családi és kis gazdaságok
ugyan alkalmasak arra, hogy egy-egy családot eltartsanak, de az azokban folyó
termelés mind árát, mind hatékonyságát tekintve messze elmarad a szövetkezetek
vagy nagyobb vállalkozások diktálta versenytől.
A fentiekből fakadó értékelés pedig több mint érdekes. Az
elkövetkező egy-két évtized alatt enyhe gazdasági emelkedés mellett is
csökkenni fog az élőmunka szükséglet. Egyre kevesebb ember fogja megtermelni a
társadalom számára szükséges anyagi javakat. Egyre több ember válik „feleslegessé”
ebben a folyamatban.
Új filozófia szükségessége
És éppen ez az a tény, amely totálisan új filozófiai és
politikai megközelítést igényel. Erre a problémára az előzőekben már emlegetett
filozófiák alkotói (a liberális Adam Smith, John Lock, Ricardo és Mill; a szocialisták:
Robert Owen, Saint Simon, Fourier, a későbbiekben Marx és Engels) nem lehettek
felkészülve. Így ezek a filozófiák ma már nem nagyon alkalmasak arra, hogy
napjaink kihívásaira segítségükkel válaszokat találjunk. Mészáros István a ma élő legnagyobb baloldali gondolkodó kivétel talán e sorból, aki „A tőkén túl” című
művében – paradox módon, de marxista módszerrel – cáfolja Marxot és az azóta ez
utóbbi nevéhez fűződő (többnyire igen leegyszerűsített) politikai filozófiákat.
A nagy filozófiai és politikai kérdés – ami főleg a fejlett
országokat érint – ugyanis az, hogy az anyagi javak előállításában nem
résztvevő emberek minként részesedjenek abból. Megdőlni látszik ugyanis az a
régi mondás: „Aki nem dolgozik, ne is egyék!”.Sok ember nem azért
nem dolgozik (vesz részt az anyagi javak előállításában), mert lusta, hanem
azért, mert egész egyszerűen nincs szükség a részvételükre.
Ám a nagy kérdés mégis megmarad: mit kezdjen a társadalom
ezzel az egyre növekvő tömeggel? Miként biztosítsa számukra az emberhez méltó
létezéshez szükséges forrásokat? Hogyan kezelje őket?
Egyre inkább kibontakozik annak szükségessége, hogy egy új
társadalmi közmegegyezést kell létrehozni, a javak elosztásának új rendszerét.
Azok a politikusok, akik nem látják ennek szükségét, előbb-utóbb bukásra vannak
ítélve. Ami pedig e közmegegyezés létrehozását illeti, azt is látni kell, hogy
ezt nem lehet egyetlen állam (társadalom) keretei között megvalósítani, hiszen a
mai világ számtalan közvetlen és közvetett szállal kapcsolódik egymáshoz. Nagy
átalakítások nem lehetségesek még egy nagyhatalom keretein belül sem.
Itt téved tehát Orbán Viktor és mindazok, akik a „munka
társadalmát” hirdetik. Itt téved Botos Katalin és a Népesedési kerekasztal is.
Nem látnak tovább az orruknál, és nem képesek levetkőzni
korábbi gondolati kereteiket.
Ceterum
censeo OV esse delendum!
Természetesen az is munka, ha elmész bevásárolni, ha főzöl magadnak, ha vasalsz, ha takarítasz, ha játszol a gyerekkel, ha mesélsz neki, sőt éppen ezért és mert valójában a fogyasztásaiddal mások munkahelyeinek létét garantálod, szvsz az FNA a III évezred motorja lehet.... :P
VálaszTörlés