Forrás: Internet |
Jó néhány
nyilatkozat hangzott el az elmúlt napokban erről az elképzelésről. A
kormányrészéről számítanak a nyugállományú rendőrökre, a pedagógusok
szakszervezetei pedig értetlenül állnak a javaslat előtt, hiszen a problémát
alapjaiban nem oldja meg, a kiegészítő rendelkezés, amely tizenkét évre
szállítaná le a büntethetőséget, az pedig nem biztos, hogy kiállja az
alkotmányosság kritikáját.
De sokkal
okosabbnak kell lenni. El kell gondolkodni azon, hogy mi az oka – mi váltja ki,
és táplálja – az egyre sűrűsödő eseteket. Azt hiszem, ott még nem tartunk,
hogy a tanárok elleni és a tanulók közti erőszak tömeges legyen, ám a problémát
csírájában kell elfojtani.
Tekintsük át
ezt a problémát egy kicsit tágabb, kulturális összefüggésben. Itt most nem az
úgynevezett „magas kultúrára” gondolok, hanem arra a mindennapi kultúrára, ami
meghatározza mindennapjaink emberi interakcióit, egymáshoz való viszonyunkat
kisebb-nagyobb közösségeinkben, a családtól a legnagyobbig.
Ahhoz, hogy
egy elkötelezett (márpedig jókora kell hozzá) személy tanár (pedagógus, nevelő)
lehessen, sok évet kell tanulnia, hogy elsajátítsa mindazokat az ismereteket,
amivel felfegyverkezve kiállhat a gyerekek elé, oktathatja, taníthatja őket.
Van ebben a
helyzetben valami végtelenül hátrányos. Ugyanis az iskolába kerülő gyerekek már
túl vannak az alapszocializációjuk elsajátításán. Ezen az iskolai oktatás már
vajmi keveset képes változtatni. Egy gyerek születése utáni első három évben
sajátítja el mindazt, amit összességében véve alapszocializációnak tartunk.
Szép emlékű pedagógia tanáromnak volt egy jó mondása, miszerint: „Addig
hajlítsd a fát, míg vessző!”.
Éppen ezért
egy gyermek életében alapvető a családi környezet, a szülei által mutatott
minta. A pedagógiai irodalom sok-sok kötetben tárgyalja ezt, egyszerűsítsük —
amennyire lehet.
Ha egy kicsi
olyan családba születik, ahol a problémák megoldása többnyire erőszakos vagy
tekintély alapon történik, akkor ez a gyerek ezt veszi természetesnek, maga is
így „oldja meg” problémáit. Nem sajátítja el az alkalmazkodás, a kompromisszum
fogásait. Erre szintén sok példát lehet hozni, a családon belüli erőszak ennek
csak egy, de jelentős szelete.
A későbbiekben ez azzal jár, hogy nemigen érti meg a különböző közösségekben, hogy bizonyos mértékben alkalmazkodnia kell. Belőle lesznek az erőszakos, agresszív gyerekek.
A későbbiekben ez azzal jár, hogy nemigen érti meg a különböző közösségekben, hogy bizonyos mértékben alkalmazkodnia kell. Belőle lesznek az erőszakos, agresszív gyerekek.
A másik
lehetőség, hogy egy túlzottan kompromisszum kész családban éli első három évét,
ahol szinte semmi korlátozással nem szembesül. A szülők ugyan harmonikus
viszonyban vannak, nincs jelen se a verbális, se a fizikai erőszak a családban,
ám a gyerek szinte „terrorizálja” a szülőket.
Ez a
jelenség is káros, hiszen az ilyen gyerek természetesnek veszi, hogy mindent
megkap, amit kitalál, és nem fogja fel, hogy a helyzete kivételezett.
A harmadik
verzió a beletörődő attitűd, amikor a családban azt sajátítja el, hogy „minden
jó, úgy ahogy van, a helyzetünkön úgy sem tudunk változtatni, jobb, ha
meghúzzuk magunkat”. Ez alapvetően elnyomja a kezdeményezőkészséget és a gyerek
a saját közösségeiben is visszahúzódó lesz, ők adják az áldozatok többségét.
Forrás: Internet |
Mindez azért
érdekes, mert az iskola és annak intézményrendszere nem, vagy csak nagyon sok
és verítékes munkával kompenzálhatja (vagy nem) ezeknek a mintáknak a hatását.
A megoldás
tehát az iskolán kívül van. Mégpedig a szülővé neveléssel. A kiskamasz kortól
már fel kellene készíteni a gyerekeket (a fiúkat és a lányokat is) a családra.
Arra, hogy majd amikor maguk is szülővé válnak milyen alapvető ismeretekkel
kell rendelkezniük saját gyerekeik sikeres felnevelése érdekében.
Ez persze
nem megy máról holnapra, legalább egy generációnyi oktatási reformokat
igényelne. (Arról most ne essen szó, hogy a jelen hatalom egyáltalán alkalmas-e
erre vagy szándékában van-e?) De azért ez tényleg abszurd, hogy a szülők – akik
egyébként az alaphibát elkövették – mutogatnak ujjal az iskolára, hogy „nem
nevelik megfelelően a gyereket”. Kibújnak saját felelősségük alól, áttolva az
intézményrendszerre a felelősséget.
Ne legyünk
elfogultak és naivak. Tudjuk ugyanis, hogy e jelenségnek még számos szociológiai vetülete
van. Például a szegregáció, a különböző társadalmi csoportok és rétegek közti
anyagi és kulturális különbség. Persze mindezeket is figyelembe kell venni. Egy
sokszorosan hátrányos helyzetű faluban vagy városi „rezervátumban” élő család a
fentieknek objektív okokból képtelen eleget tenni.
A probléma
megoldása tehát egy összetett, társadalmi feladat. Ehhez azonban a hatalomnak
be kell látnia, hogy az erőszakos megoldások nem vezetnek a valódi megoldáshoz,
mindössze arra jók, hogy leplezzék a problémát, és a kormány elmondhassa
magáról: „a körülményekhez képest mindent megtett, ami tőle telik”. Ja és itt még nem is említettük, hogy renitens gyerekek szüleit megfosztják a családi pótléktól. Ez azért mindent visz!
Ha csak
ennyi telik tőle, hogy rendőrt küld az iskolákba, akkor inkább ne csináljon
semmit!
Ceterum
censeo OV esse delendam!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése