Álljon távol tőlem az elmúlt év értékelése. Nincs még itt az
ideje – meg különben is: az legalább néhány hetes intenzív kutatómunkát
igényelne –, majd február vége felé…
A politikai elemzők és a szociológusok mind azt a véleményt
fogalmazzák meg, hogy a közvélemény kutatások eredményei manapság nem
relevánsak, mert az emberek nagy többsége nem valódi pártszimpátiáiról
nyilatkozik. A tudós elmék ezt azzal magyarázzák, hogy az egzisztenciális
függés (közalkalmazotti jogállás, a munkaadó elkötelezettsége a kormánypárt
iránt) felülírja az őszinte válaszokat. „A nép bölcs”, majd a választásokon, a
szavazófülke magányában kifejezi valós véleményét — hangzik sokfelől.
Nyilvánvalóan, van ebben van is valami. Valósak az anyagi
félelmek, mindenki törekszik a lehető legnagyobb biztonságra ezekben a bizonytalan
időkben. A bölcsességgel kapcsolatban azonban némi fenntartással élek.
Az ásotthalmi választások voltak azok, amik ebben
megerősítettek. Ugyanis a „bölcsességhez” az tartozna, hogy a magyar
állampolgárok hozzájussanak a legelemibb információkhoz, ami alapján egyes
dolgokról – esetünkben a politikai szereplők programjáról, ideológiájáról,
törekvéseiről, eddigi cselekedeteiről – dönthessenek.
Ásotthalom nem az egész ország, azonban megmutatja azt,
ahogyan ma a vidék (nem nagyvárosi, nem városi) polgárai miként gondolkodnak,
milyen információkkal rendelkeznek.
Ha nagyon sarkosan akar fogalmazni az ember, kénytelen azt
mondani: semmilyennel! A legtöbb vidéki településen az elérhető információ oly
mértékben korlátozott, hogy nem is várható el az ott élőktől, tisztában
legyenek a napi történésekkel.
Ennek két oka is van: a legfontosabb, hogy a folyamatosan
romló életkörülmények, jövedelmi viszonyok között a tömegtájékoztatási eszközök
közül csak az ingyenesen elérhető csatornákra korlátozódik a „médiafogyasztás”.
Az internet-elérés pedig még mindig nem tekinthető általánosnak. Ennek nem csak
az az akadálya, hogy aránylag drága, hanem az is, hogy a szolgáltatók technikai
színvonala sem olyan, mint a nagyvárosokban.
Így aztán a vidéki lakosság döntő többsége a „királyi”
televíziókból értesül az ország eseményeiről. Az ellenzéki, vagy más információ
nem is jut el hozzá.
A másik nagy probléma, hogy a mindennapok gondjai felülírják
a „politikai híreket”. Nem foglalkoznak azzal, hogy mi történik a fővárosban,
vagy mi történt néhány éve a politikában. A felmérések szerint az átlag magyar
állampolgár „politikai emlékezete” mindössze három hónapos. Az azt megelőző
időszak kihullik emlékezetéből. Így fordulhat elő, hogy a média bátran állíthat
bármit egy vagy két évvel ezelőtti eseményekről, hiszen senki sem emlékszik már
a konkrétumokra.
Az ellenzék hangja pedig el sem jut az ország jelentős
régióiba.
A nép bölcsességére pedig ezek alapján én nem igazán
bazíroznám az elkövetkezendő hónapok politikai kampányait.
Inkább azt hangsúlyoznám, hogy az emberek „gondolkodjanak”,
és saját létüket hasonlítsák össze azzal a képpel, amit a kormánypártok
sugallnak. Ha e két dolog között antagonisztikus ellentétet tapasztalanak, úgy
eldönthetik, hogy ki ver át kit!
És ha a választók elgondolkodnak mindennapi életük tényeiről
úgy talán azt is tudják majd, hogy miként fejezzék ki véleményüket a
szavazófülkében!
Ceterum censeo OV esse delendum!
A nép bölcsessége = IQ 100 (ami a kutatások szerint Mo-n inkább IQ 92)
VálaszTörlésZsenihalmaz értelmiségi csoport bölcsessége > IQ 100
Nem túl bonyesz ez. Meg kell hallgatni a népzenét és J.S.Bachot.