2020. november 5., csütörtök

MÁSODIK HULLÁM

 Már többször megfogadtam, hogy nem írok a napi „aktualitásokról”. Sajnos most kénytelen vagyok kivételt tenni, hiszen ez a járvány szeptember eleje óta, bővel felülírja mindazt, amit tavasszal átéltünk.
Lehet persze bosszankodni azon, hogy kormányunk milyen intézkedéseket hoz, azonban úgy gondolom, sok minden nem a kormányon, hanem az embereken múlik. Elismerem igen nehéz magunkra kényszeríteni a korlátozásokat, ám egyelőre úgy néz ki, nincs más védekezési lehetőségünk.
A hozzáértők szerint – én nem vagyok se orvos, se virológus, még járványtani szakember se, éppen ezért a hiteles siteokról tájékozódom – nem biztos, hogy jövő év közepénél előbb lesz vakcina, amely megelőzheti vagy kordában tarthatja a járványt. Így be kell rendezkednünk arra, hogy bizony az önkorlátozás az egyetlen módszer, amely megkímélheti az embert e rút betegségtől.
Számtalan „beszámolót” olvashatunk a közösségi médiában arról, hogy bizony a fiatalabb korosztályokat sem kíméli a kór, és számukra is – kivétel a szerencsések, akik átesnek rajta különösebben komoly tünetek nélkül – igen veszélyes és kellemetlen. Egyre több (bár számszerűen csekély) a fiatal áldozat.
Ha már a hatalom csak mérsékelt korlátozásokat léptet életbe – szándéka szerint azért, hogy a gazdaságot életben tartsa –, attól még az átlagemberek (főleg az idősebbek, a nyugdíjasok) betarthatják az önkéntes karantént.
Mivel a gyerekek iskolába járnak, és olvassuk, hogy bizony ott felüti fejét a kór, így nem látszik célszerűnek, hogy a nagyszülőkre vagy idősebb rokonokra hagyjuk a fertőzötteket. Értem én, hogy a szülőknek munkába kell járniuk, hiszen semmilyen támogatást nem kapnak, ha otthon maradnak, és így szinte megoldhatatlan helyzetbe kerülnek.
A megoldás csak az lehet, hogy az érintett tömegek kikényszerítik a hatalomtól a megfelelő támogatást.
Bármennyire is paradox, amit mondok, de ez még mindig kevesebbe kerül a kormánynak (már csak ezért is mert erre kap támogatást az uniótól), mert ha egyre több idős kerül kórházba, akiknek a gyógyulása hosszadalmas, kimeríti mind a beteget, mind az őket ellátó orvosokat, az egész egészségügyi rendszert. Az már ma is látható, hogy napi halálozások (2020. 11.05-én 84 fő) statisztikája szerint az elhunytakból két nő és három férfi volt a 65 év alattiak között.  A többiek a 65–91 évesek közül kerültek ki.
A racionális megoldás szerintem, ha újra azt tesszük, amit tavasszal: kíméljük az időseket, betartjuk a távolságtartás szabályait és a maszkviselést. Javaslom az idősebb embereknek (beleértve magam is), hogy lehetőleg csak a legszükségesebb esetekben menjenek olyan helyekre, ahol sokan fordulnak meg: bevásárlóközpontok, üzletek, rendezvények.
Menjenek persze szabad levegőre, sétáljanak, de széles ívben (legalább két méter) kerüljék el a maszk nélkülieket. Ha kicsit messzebbre kell menni valamit „intézni”, két villamosmegállónyi távolságra ne üljenek tömegközlekedési eszközre. Jót tesz a séta, és még biztonságosabb is.
Tudom, ez nagyon nehéz! Magamnak is sok olyan programról kell lemondanom, amire már régóta fentem a fogam: színházi előadások, kedvenc zenekarom fellépése stb. Ám meg kell tennem egyrészt a magam, másrészt mások biztonsága érdekében, hiszen én sem tudom, hogy nem kaptam-e be a vírust tegnap vagy két nappal ezelőtt valahol.
Azt gondolom, hogy amíg a hatalom nem tesz elegendő biztonsági lépést a járvány megfékezésére, addig próbáljuk meg magunk korlátozni azt.
Az pedig, hogy a kormány miért nem tesz semmit, arról egy igen jó értékelést olvashatunk a Napi.hu oldalain Zsiday Viktortól.

Ceterum censeo OV esse delandam!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése