Forrás: Internet -- Wikipédia |
Nyolc és fél
hét. No, ez nem a híres film, hanem napjaink valósága. A hazai adatok szerint a mai nap 3187
regisztrált fertőzött, 11036 fő karanténban (ki tudja mennyinek pozitív a
tesztje, tesztelték-e egyáltalán) 1921 aktív beteg (közülük csaknem ezren
kórházban, 45-en lélegeztetőn), az elhunytak száma 392.
A rövid
statisztika az átlagember számára azt mutatja, hogy a járvány kordában tartása
sikerült. Hurrá, van ok örömre.
De tényleg
van ok örömre? Nézzük meg egy kicsit más – nem a kormányzat és a válságtörzs –
szemszögből. Minek köszönhető ez az „eredmény”?
Elsősorban a
fegyelmezett lakosságnak. Amely az első hetek, „maradj otthon!” felhívásának,
döntő többségében eleget tett. Betartotta a korlátozásokat, már csak azért is,
mert a média elegendő módon ráijesztett. Különösen érvényes ez (még ma is) az
idősebb korosztályra.
A kormány
tehát kiengedhette a gyeplőt, vidéken lazíthatott az előírásokon. A fővárosban
azonban maradt a szigorúság. Ez utóbbi talán érthető, hiszen a lakosság
népsűrűsége – ezzel együtt a fertőzéssel való találkozása – jóval nagyobb
kockázatot jelent. Ehhez hozzájárulhat az is, hogy mind a mai napig nincs
átfogó képünk a népesség valós fertőzöttségéről. A május 8-ig elvégzett 99058
teszt a szakértők szerint sem elegendő.
Arról nem is beszélve, hogy ezek a tesztek nem jelentenek ugyanannyi személyt,
hiszen van, akin a tesztet a biztonság kedvéért háromszor-négyszer végzik el. A
kórházakból is csak úgy engedik ki a gyógyultakat, hogy legalább két
vizsgálatnak kell negatív eredménnyel végződnie. Tehát a fenti számot bátran
eloszthatjuk minimum hárommal, akkor kapunk a személyekről valós számot. (Ehhez
csak egy megjegyzés: Németországban hetente végeznek százezer tesztet.)
A kérdés
azonban ott motoszkál a fejben. Tényleg ennyire sikeres a hatalom?
Ha egy
kicsit is mélyebbre nézünk, akkor már nem olyan derűs a kép. A rendkívüli
helyzet bevezetésével gyakorlatilag megszűnt a normális orvosi ellátás. Hiába a
hét eleji „feloldás”, a káosz maradt. Ez alatt a több mint másfél hónap alatt
krónikus betegek sokasága – kortól függetlenül, hiszen sokan vannak közülük 60
éven aluliak is – nem kapta meg a megfelelő ellátást. Sőt a kormány rendeletére
felszabadítottak 35 ezer aktív ágyat (hivatkozva arra, hogy az esetlegesen
kellhet a járvány betegeinek ellátására), így a kórházi ellátásban rengeteg
felesleges kapacitás maradt kihasználatlanul.
Ennek a
hatásáról semmilyen adat nem áll rendelkezésre. Különböző közösségi médiumokban
ugyan olvashattunk a húsvét után az ellátásból kikerülők szomorú sorsáról,
halálos áldozatokról, ám a konkrét adatokat mindmáig senki sem összesítette.
Néhányuk bizonyára megmenthető lett volna, de bátran sorolhatnánk őket is a
járvány áldozatai közé.
Továbbra
sincs adat azokról, akik ez alatt az idő alatt nem kapták meg a szokásos
kezeléseiket, vagy nem vehettek részt az éppen esedékes felülvizsgálatokon. Nem
tudjuk, és nincs róla statisztika, hogy mennyiben rontotta ez későbbi
életkilátásaikat.
Magyarországon
a statisztikák szerint 2019 első negyedében 37795 személy hunyt el. Ez
havonta 12600 fő. Ehhez a mortalitáshoz
képest a járvány áldozatainak száma csekély. Minden áldozat egy-egy emberélet,
és tragikus az elveszése. Ám azért a józan gondolkodásunkat tartsuk meg a gyász
ellenére is. Sokkal többen hunynak el más betegségekben, balesetben stb.
A legérdekesebb
azonban az, hogy a kormány a járvány miatt kapott felhatalmazását korántsem a
járvány hatásainak mérséklésére használta. A propagandában ugyan hallottunk a
hazánkba érkező védőeszközök millióiról, ám a valóságban ezek csak egy kis
része jutott el az egészségügyi intézményekhez, és még kevesebb a lakossághoz.
A kormány
ezen intézkedések helyett a gazdasági mentőcsomaggal, a politikai ellenfelek
lejáratásával és ezek saját érdekű kommunikációjával foglalkozott, és
foglalkozik mind a mai napig.
Információk
kerültek napvilágra arról, hogy a milyen mentőcsomagok kerültek a kormány
közelinek mondott vállalkozásokhoz, oligarchákhoz. Ezek a személyek és
vállalkozások azonban nem siettek a járványhelyzet enyhítendő a különböző
intézmények és önkormányzatok segítségére hasonló mértékben.
Sőt! Az
általuk fizetendő helyi iparűzési adó egy részét (ami az önkormányzatok
jelentős bevételét jelenti) a kormány a saját védekezésére csoportosította át,
ezzel szinte lehetetlen helyzetbe hozta az önkormányzatokat. Egyre több polgármester – legyen ellenzéki
vagy kormánypárti – figyelmeztet arra, hogy az év második felére csődöt
jelenthetnek. Pedig az önkormányzatokon van ma is a szociális alapellátások
terheinek zöme.
Ez tehát nem
egy sikertörténet!
A kormány
vabankot játszik. Mivel értelmes gazdasági mentőcsomaggal nem volt képes
előállni, a felelősséget igyekszik áttolni az önkormányzatokra és az
intézményekre, amelyeket folyamatosan ellehetetlenít. Így politikailag
megvádolhatja őket inkompetenciával, hozzá nem értéssel és bármi mással.
Csakhogy! Az inkompetencia a kormányoldalról látszik. Igyekeznek a valóságos
válságot is virtuális eszközökkel kezelni. A kommunikációjuk azt sugallja, hogy
minden rendben, valamiféle koherens rendszer szerint működnek az intézkedések,
pedig a gyakorlat mást mutat.
Növekszik a
munkanélküliség, emberek tömegei maradnak jövedelem nélkül. Tartalékok
hiányában ez előbb-utóbb pusztító következményekkel járhat. Az ország eddig is
elmaradt régióiban már most is tűrhetetlen a helyzet, és bátran gondolhatjuk
azt, hogy ez csak fokozódni fog.
Ne legyek
pesszimista: kívánom, hogy a lazítások hatására ne erősödjön fel a járvány, a
jelen szintje tartható legyen legalább a vakcina megjelenéséig.
Ám az
nyilvánvaló: a járványhoz kapcsolódó korlátlan felhatalmazás addig marad
érvényben, ameddig a miniszterelnök ezt jónak látja. Nem hiszem, hogy azt
hamarosan feloldják. Talán csak akkor, ha végre a valóságban is megérkezik a
várt oltóanyag.
De az még arrébb van, legkorábban 2021 közepére várható!
De az még arrébb van, legkorábban 2021 közepére várható!
Ceterum censeo Ov esse delendam!
Sajnos ezek egy világjárványból is választási komédiát csinálnak.
VálaszTörlés