Amikor arról
beszélünk kisebb-nagyobb körben, közösségben, családban, hogy „viselkedj már
kulturáltan” tulajdonképpen nem gondoljuk meg, hogy milyen összetett
cselekvéssora és magatartásra szólítunk fel.
Forrás: Internet - Könczey Elemér rajza ,maszol.ro |
Mit is
értünk mindennapi kultúra alatt? Talán azért is van erre szükség, mert rohanó
mindennapjainkban, az infokommunikáció néha csalós és talmi világa is hamis
értékeket közvetít számunkra. A felsorolás és az ismertetés persze a teljesség
igénye nélkül készült, csupán a legfontosabb dolgokra hívja fel a figyelmet
azzal a szándékkal, hogy jobbá, kényelmesebbé és harmonikusabbá tegyünk
mindennapjainkat.
Alapszocializáció
Kezdjük
talán azzal, amiről – életünk során, ifjú, fiatal felnőtt vagy későbbi
korunkban – nem is nagyon tehetünk, az alapszocializációval. Ennek a
magatartásmintának a bevésődése igen korán, a gyermekkorban általában négyéves
korig történik meg. A gyermek ekkor sajátítja el a családban a legfontosabb
tudnivalókat. Az egymáshoz való viszonyt, itt éli meg a szeretet vagy
szeretetlenséget, ekkor sajátítja el az alapvető kommunikációs sémákat (például
a verbális erőszakot). Itt idegződnek be a legalapvetőbb higiéniai és egyéb
tudnivalók.
„A család szerepe a gyermek
szocializációjában, úgy látszik egyáltalán nem csökkent, talán még nőtt is. A
pedagógiai szakirodalomban lépten nyomon olvashatunk arról, hogy a mai iskolák
mennyire kevéssé nevelnek. A régebben a nevelésben részt vevő más társadalmi
intézmények – a tágabb rokonság, szomszédsági csoportok …– szocializációs
szerepe pedig inkább gyengül, mint erősödött. Ahol a család nem tud a helyükre
lépni – és ennek éppen a családra minden oldalról nehezedő terhek az okai – …negatív
szocializáló hatás érvényesül.
A család szocializációs szerepének jelenleg
szinte pótolhatatlan voltát igazolja, hogy a kényszerűségből állami gondozásba
vett gyermekek mennyi hátrányt szenvednek a család hiánya miatt.” (lásd: Andorka
Rudolf: Bevezetés a szociológiába. Osiris Budapest 1997. 370-371. oldal)
A családnak
tehát ebben igen komoly szerepe van. Apró gyermekkorban kell megtanítani a gyereket
köszönni, arra, hogy elfogadjon és tiszteljen másokat. Meg kell tanulnia
kezelni a saját életkorának megfelelő konfliktusokat, és azt, hogy erőszakkal
vagy más „zsarolási technikával” nem érhet el eredményt. Így a gyerekben
kialakul egy elfogadó attitűd, ami nem jelenti azt, hogy nem képes „kiállni” a
maga érdekeiért, de megtanulja ennek az elfogadott módját. Kialakul a gyerekben
a kommunikációs készség is a családban látottak, halottak alapján.
És itt kell megemlíteni azt is, hogy ha a gyermek egy”erőszakos” családban nő fel, akkor azt fogja megtanulni, hogy a konfliktusokat erővel kell elintézni, a másik verbális vagy valóságos verésével, akkor számára ez lesz a „természetese”, és ő maga is ezt a gyakorlatot folytatja a továbbiakban.
És itt kell megemlíteni azt is, hogy ha a gyermek egy”erőszakos” családban nő fel, akkor azt fogja megtanulni, hogy a konfliktusokat erővel kell elintézni, a másik verbális vagy valóságos verésével, akkor számára ez lesz a „természetese”, és ő maga is ezt a gyakorlatot folytatja a továbbiakban.
Erről az
alapszocializációról a gyereket később az iskolában vagy más közösségekben igen
nehéz „leszoktatni” (többnyire nem is sikerül).
Ugyanígy az
alapszocializáció része a tisztaság is. Nem részletezem, bár megérdemelne
néhány sort a kézmosásától a toalett használatán át a ruházat tisztaságáig sok
minden.
Viselkedés
Az ember
társas lény. Magában tulajdonképpen létezni sem tud huzamosabb ideig. Helyét,
szerepét elfogadottságát vagy elutasítottságát a környezetében viselkedése
határozza meg. A vele interakcióba lépő más emberek ezek alapján alakítják ki a
vele szemben véleményüket: fogadják vagy utasítják el személyét. Igaz ugyan a
mondás: hogy lakva ismerjük meg a másikat, ám a mindennapi életünkben túl sok,
számunkra ismeretlen emberrel találkozunk (munkahely, szórakozóhely,
tömegközlekedés vagy csak simán az utcán). Ezek az emberek a legfelületesebb
benyomásaik alapján ítélnek. (Például: ezért nem „szeretjük” ismeretlenül sem a
hontalanokat vagy koldusokat, mert ápolatlanok, sokszor láthatóan koszosak, és
nem a „normáink szerint” viselkednek. Pedig, lehet, hogy egyébként igen értékes
emberek, okosak stb. voltak –vannak, dacára annak, hogy perifériára kerültek
valami miatt. De pontosan az előzőek miatt a legtöbbször elutasítjuk velük a
kontaktust, így esélyünk sincs valóban megítélni őket.)
E témakörbe
tartozik egyebek között a generációk közti kommunikáció, a munkahelyi
viselkedés, a nyilvános helyek „illemtana”. Mindezeket gyermekkorban kell
elsajátítania az egyénnek a családon belül. Mindezek persze sokban függnek az
adott társadalom értékrendjétől, kultúrájától. Aki csak egy kis időt is töltött
más országokban, ezt a különbséget rögtön megtapasztalja.
Aki idáig
eljutott az olvasásban joggal veti fel a kérdést, mire ez az ismeretterjesztés,
hiszen ezt „mindenki tudja”. Ki kell ábrándítanom a kedves olvasót, mert
pontosan napjaink felmérései bizonyítják, hogy mindez nincs így!
Forrás: Internet Szűcs Édua rajza. andalodo.worldpress.com |
A családon
belüli erőszakok, az iskolákban eluralkodó gyerekek közti erőszak is azt
bizonyítja, hogy a család nem végezte el az alapszocializációs tevékenységét,
vagy nagyon is rosszul végezte. Azt mindenki elvárja, hogy a gyerekeit jól
képzett pedagógusok oktassák egy olyan tudásra, ami valamit érni fog, ha a
csemete felnő. Arról azonban kevés szó esik, hogy maguknak a szülőknek is fel
kell készülniük a gyerek nevelésére. Ezt a feladatot – különösen a gyerek első
négy évében – senki sem vállalhatja át tőlük. Ám ha maguk a szülők sem tudják,
mire kell figyelniük, maguknak miként kell viselkedniük, hogy értékes mintát
adjanak utódaiknak, akkor megjelennek a már említett problémák.
Hétköznapi
történet: egy kismama sétál a plázában, tolja a gyerekkocsit, benne, egy kb
8-10 hónapos csecsemővel, mellette kézen fogva egy 3-4 év körüli csöppség. Ez
utóbbi meglát egy számára fontosnak tartott valamit és éktelen patáliába kezd
annak érdekében, hogy azt most és rögtön megkapja. A fiatal édesanya hiába
magyarázza, hogy azt most nem, a gyerek a földre veti magát és ordít,
rugdalózik. Az anyának pedig – látszik a szemén az ijedelem – láthatóan fogalma
sincs arról, hogy miként kezelje a helyzetet. Felrángatja a gyereket leken neki
egy fülest és vonszolja kifelé.
Ez egy külső
szemlélő számára azt mutatja, hogy a fiatalasszonynak fogalma sem volt a (saját)gyereke
neveléséről. Honnan is lenne? Nem tanították meg neki. Talán, még gyerekkorában,
a családban se sajátította el azt, az anyja meg biztos nem beszélt neki erről.
Szóval, ha
azt akarjuk, hogy valami is változzon, nem elegendőek a törvények és a
jogszabályok, amelyek súlyosbítását oly gyorsan szigorítani akarják. Még az sem
elég, ha egy-egy évet a családoknak szentelünk, és mindenféle anyagi juttatást
biztosítunk.
Gondolkodjunk
el azon – ha már van tudományos alapunk és gyakorlatunk (pedagógia és
szociológia) –, hogy mi a saját felelősségünk gyerekeink és a jövő generáció
felnevelésében.
Ceterum censeo OV esse delandam!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése