Nemzeti ünnep. Elgondolkodtam. Mi is ez a fogalom? Mitől
ünnep és mitől nemzeti, mi a nemzeti ünnep lényege? Mi adja az esszenciáját, mi
az a tulajdonság, amitől azzá lesz valami?
A korosztályom – bő hatvanasok, korai hetvenesek – már
megéltünk néhány „nemzeti ünnepet”.
Forrás: Internet |
Aztán volt még március 15-e, amikor egy polgári forradalomra
emlékeztünk, de az csak amolyan „tűrt kategóriás” megemlékezés volt.
A munkásosztály május elsejei ünnepe szintén a grandiózus
rendezvények közé tartozott, a végtelen felvonulásokkal, és televíziós
közvetítésekkel és kívánság műsorokkal: „a felvonulók kérték” címmel.
A nyár végén pedig megünnepeltük az 1949-es Alkotmány
megszületését, és az „új kenyér” megszegését, amit a mi öregjeink csak „Szent
Istvánként” ünnepeltek. Aztán jött az ominózus november 7-e, amit – bár akkor
sem értettük kristálytisztán – azért ünnepeltük, mert a szocialista tábor
vezető hatalmának volt ikonikus ünnepe, a pétervári forradalom évfordulója. Az
csak bonyolította a helyzetet, hogy ezt a nagy testvér októberi forradalomnak
nevezte. De félre a naptári és időszámítási problémákkal.
Szorgalmasan ünnepelgettük ezeket az évfordulókat. Egy közös
jellemzőjük volt, mindegyiken rendeztek „kultúrműsorokat”, ahol az aktuális
versek dalok és csasztuskák hangzottak el, lelkes amatőrök előadásában.
Az elején még nagy tömegdemonstrációk jellemezték ezeket –
az ötvenes és a korai hatvanas években –, majd a lelkesedés megcsappant kissé.
Ahogy a fridzsider szocializmus kibontakozott, úgy csökkent a résztvevők száma
(már csak azért is, mert már nem volt „kötelező), az emberek inkább másra
használták a munkaszüneti napokat. Voltak, akik kirándulni mentek, voltak, akik
az elmaradt otthoni munkákra használták ezt az időt.
A külsőségek maradtak. A zászlók, az ünnepi megemlékezések
(mindig tele aktuális politikai mondanivalóval), és a műsorok továbbra is
meghatározták azokat. Már szinte előre lehetett tudni, hogy mely irodalmi
alkotások ismétlődnek már-már unásig, évről-évre.
Az pedig, hogy ez mennyire lett nemzeti, és mennyire
szólította meg az egész társadalmat, azt jól mutatja a humor. A hetvenes
években egy vicc járta körül ezt a jelenséget, mi szerint április 4-e a „nagy
edények ünnepe” = cseberből vederbe estünk; május elseje a „kikelet és a
hazaszeretet ünnepe” volt = ki kellett vonulni,, ám mi haza szerettünk volna
menni.
Azt, hogy mit tekintünk „nemzeti ünnepnek” mindig a hatalom
és a propaganda döntötte el. Soha senki sem végzett komoly felmérést arról,
hogy a társadalom valójában mit tekint ünneplésre méltónak, mit tekint olyan
eseménynek, amiről generációkon keresztül érdemes megemlékezni.
Csak egy érdekes példa. 1989. október 23-én kiáltották ki a
Magyar Köztársaságot. Az 1990-ben az első magyar szabadon választott országgyűlés
nemzeti ünneppé és munkaszüneti nappá nyilvánította.
Az e naphoz kötődő két esemény: az 1956-os forradalom
kitörésének évfordulója és a köztársaság megszületése összefonódott. Ám ha az
elmúlt 30 év októbereire visszatekintünk, a forradalomról való megemlékezések
mellett eltörpült, majd szép lassan el is maradt a köztársaság kikiáltásának
ünnepe.
Pedig ha a történelmi jelentőségét nézzük, akkor ez utóbbi
komolyabb, és nagyobb hatással volt a magyar társadalomra, mint az ’56-os
események.
Forrás: Internet - MTI |
Tegnap a 60-as évek „nemzeti ünnepei” köszöntek vissza
külsőségeiben. A gyerekek előadása, a kórusok és táncosok, a felesleges „magyarkodás”
az összes kellékével: atillákkal, műbajuszokkal, csizmával stb. Mindez valami
avítt nemzeti gondolkodás felidézése, amely egyben nacionalista, kicsit
irredenta. A fehér sas és a turul emlegetése a lengyel miniszterelnök
beszédében pedig szinte nevetségesen hatott egy modern, ezer szálon
összekapcsolódó, globalizált Európában.
Sokkal méltóbban lehetne ünnepeli egy-egy szál virággal,
spontán az ikonikus helyszíneken, beszédek és aktuálpolitika nélkül. Emlékezni
arra, amire érdemes: a márciusi ifjakra, a jobbágyság eltörlésére, egy polgári
berendezkedés megszületésére. Emlékezni, arra, hogy az ország és a nép (a
társadalom) milyen eredményt ért el anno.
De ahhoz, hogy ezt méltósággal meg lehessen tenni, sok
minden kellene, például az, hogy az oktatási rendszerben a történelem
elfoglalja azt a szerepét, ami a hivatása: megismertetni a múltat. Legendák és
kitalált történetek nélkül.
Mert a magyar történelem – viharos évszázadai dacára –
érdemes arra, hogy emlékezzünk rá, tudjuk azt, hogy eleink mit tettek, és mit
tehettek a környezetük ellenében is. Ünnepelni csak azt lehet, amit
elsajátítottunk. Tudjuk, hogy miért tartjuk azt kiemelkedő eseménynek.
A hatalomnak ehhez az érzéshez igen kevés köze van. Egyet
tehet: lehetőséget biztosít arra, hogy azt polgárai saját ízlésük és akaratuk
szerint megtehessék.
Tegnap a hatalom túltolta a bringát. Olyan ünnepséget
szervezett, amely nem volt méltó a márciusi ifjak szelleméhez.
Ceterum censeo OV esse delendam.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése