Grecsót olvasok. Ez persze nem nagy dolog, egy mondás
szerint „az ember olvas!” De, hogy miért is lehet ez ekkora poén, az némi
magyarázatra szorul. Amikor először vettem kézbe, olvastam a Mellettem
elférsz-t akkor valódi döbbenet lett úrrá rajtam. A nyolcvanas évek vidéki
életének leírásai deja vu érzést keltettek. Mintha ezt az érzést már valamikor
átéltem volna.
És igen. De nem mostanában, hanem valamikor a hetvenes évek
közepén. Az akkor húszas éveit taposó fiatalember nem akart hinni a szemének az
alföldi tanyavilág egy eldugott sarkában. Az alacsony vályogfalú kis épület, a
kiugró ereszével, bent a földes padló, amely szépen söpört volt, a
tisztaszobában még rongyszőnyegek is voltak. Az ajtó felső gerendája olyan
alacsony volt, hogy le kellett hajolni, ha be akart lépni az ember. Villany
nincs, a konyhában a rakott tűzhely mellett az ominózus zománcos, fedeles kanna
vízforrás gyanánt. A budi az udvar túloldalán, az elkerített baromfiudvar
mellett. A kút az átellenes oldalon, nagy kerékkel, horganyzott vödörrel a
kicsit rozsdás láncon.
El se akartam hinni – én a városi fiatal –, hogy ilyen még
van 1975-ben. Apró gyerekkorom óta hozzá voltam szokva a város adta kényelemhez,
a központi fűtéshez, a csapból jövő hideg és meleg vízhez, az angol WC
biztosította higiéniához. Természetesnek
tűnt, hogy minden létfontosságú dolog – bolt, orvos, iskola, mozi és színház –
elérhető közelségben volt, és az ember morgott, ha sokat kellett villamosozni
valamiért. A városi létben felnőve semmi ismeretem és tapasztalatom nem volt a
vidéki élettel kapcsolatban.
Már az is visszalépésként hatott, hogy amikor fiatal
tisztként az első szolgálati lakásomban – ami azért mégis csak az önállóság egy
fokozata volt – olajkályhával fűtöttünk, és kínosan kellett ügyelni annak
feltöltésére, mert különben napokig olajszagban úszott a két szoba.
Hogy miként kerültem ebbe a helyzetbe, az banális történet.
Egy – ma úgy mondanánk hátrányos helyzetű – sorkatonánk megsegítését vállalta
fel néhány lelkes társa. A fiú a nagymamájával élt a tanyán, és amikor ősszel
behívták, a kis, törékeny öregasszony ott maradt egyedül. A szokásos
alapkiképzés hetei után kérte a katona, hogy hazamehessen néhány napra (egy hosszú
hétvégére), hogy felkészítse a tanyát a télre. Meghozták ugyan a tüzelőt –
harmincmázsányi fát rönkökben –, de azt fel kéne aprítani, és a nagyi már nem
nagyon tudja rángatni a fűrészt és a baltával sem úgy bánik már, mint tíz évvel
ezelőtt. Ez a munka rá vár a tanyán, kellene a szabadság.
Egy kisebb közösségben nincsenek titkok, jött a katona
rajparancsnoka, és elmondta, hogy nagyon szívesen elmennének a srácnak
segíteni, mert megérdemli, jó gyerek.
A többi ujjgyakorlat volt, igényelni a teherautót, a
szerszámokat: motoros fűrészt, aggregátort, egy napi hideg élelmet (kicsivel
többet, mint ami járt).
A nyolc ember útnak indult, és három-négy óra alatt el is
ért a tanyára. Az október végi időjárás könyörületes volt, az ősz utolsó,
szépnek mondható hétvégéje volt. A tanyán a fiú átvette az irányítást,
megmutatta hova kell a felvágott fát felslihtolni a fal mellé, az eresz alá. A
nyolc katona értette is a dolgát – majdnem mindegyikük vidéki gyerek volt –,
nem volt nekik újdonság az effajta munka.
A házgazda térült-fordult – összejátszva a gépkocsivezetővel
– a szomszéd tanyáról egy frissen levágott, nyúzott birkával tértek vissza, ami
pár órán belül a kondérban átlényegült pörköltté. A nagyi valami boszorkányos
gyorsasággal készítette, nem győzve hangsúlyozni, hogy ez a legkevesebb, amit
adhat ezeknek a „gyerekeknek”. A késői ebédhez még valami savnya bort is
elővarázsolt, de hogy azt honnan, azt még az unokája se tudta. Egyszerre csak
ott volt a demizson.
Mire lement a nap a csaknem hat köbméter fát a fiúk
felvágták, és hasogatva elfoglalta a helyét a ház fala mellett. Elbúcsúztunk, a
katona még ott maradt, elvégezni az utolsó simításokat, meg elrakni a kamrába a
konzerveket, amit az ebéd fejében természetesen ott hagytunk, mondván jó lesz
az a szűkösebb, hidegebb napokra. Takarodóra vissza is értünk.
Utána még napokig gondolkoztam, hogy miként lehetséges a
hetvenes évek közepén, hogy van az országnak olyan szeglete, ahol még nincs
villany, és ahol a szegénység olyan mértékű, amit elképzelni sem tudtam.
Persze, így utólag, lehetne mondani, hogy akkor csalódtam
először a szocialista propagandában, de ez nem lenne igaz. Ilyen mélységekben akkor
nem gondoltam bele a dolgokba. Csak a nagy szakadék tűnt fel. Az évek során
aztán sokat tanult és tapasztalt az ember fia, magyarázatot is kapott –
mindenféle társadalomtudományost – a rurális térségek elmaradottsági
szintjeiről. De az élmény megmaradt. A döbbenet is.
És ugyanez jelenik meg azokban a sorokban is, amit Grecsó
Krisztián papírra vetett a nyolcvanas évek szegvári valóságáról.
A legnagyobb baj pedig az, hogy – nemrég jártam Nógrádban
egy ismerősömnél – szinte semmi sem változott egyes vidékeken. Talán csak
annyi, hogy nem azért nincs áram, mert a faluba (tanyára) nem vezették be,
hanem azért, mert nincs miből kifizetni.
Néha
mondják hozzám közelállók, hogy neked, pestinek, halvány gőzöd sincs a vidéki
valóságról. Igazuk van, tényleg nincs!
Kedves és szép történet, ami pedig az országot illeti a dolgok vagy nem változnak soha, vagy folyamatosan ismétlődnek, mert az égvilágon semmiből nem tanulunk.
VálaszTörlés