Forrás: Internet |
„…S bár nincs borom, hazám, se feleségem
és lábaim között a szél fütyül:
lesz még pénzem és biztosan remélem,
hogy egy nap nékem minden sikerül.
S ha megúntam, hogy aranytálból éljek,
a palotákat megint otthagyom,
hasamért kánkánt járnak már a férgek,
és valahol az őszi avaron,
egy vén tövisbokor aljában, melyre
csak egy rossz csillag sanda fénye süt:
maradok egyszer, Francois Villon, fekve -
megáldva és leköpve mindenütt.”
és lábaim között a szél fütyül:
lesz még pénzem és biztosan remélem,
hogy egy nap nékem minden sikerül.
S ha megúntam, hogy aranytálból éljek,
a palotákat megint otthagyom,
hasamért kánkánt járnak már a férgek,
és valahol az őszi avaron,
egy vén tövisbokor aljában, melyre
csak egy rossz csillag sanda fénye süt:
maradok egyszer, Francois Villon, fekve -
megáldva és leköpve mindenütt.”
Írta Faludy György, akinek
hagyatéka hamarosan kalapács alá kerül. A költő fiatal özvegye képtelen
fenntartani a költőről elnevezett alapítványt és a borzalmas körülmények között
tárolt személyes dolgokat, mert e nemes törekvéséhez semmiféle anyagi
támogatást nem kapott a kulturális tárcától.
A költő immár 9 éve halt meg.
A problémák már sokkal korábban
kezdődtek. A költő hazatelepülése után Göncz Árpád közreműködésének
köszönhetően költözött a XIII. kerületi ingatlanba. Majd amikor feleségét
is be akarta jelenteni oda, akkor kezdődtek a jogi problémák.
Az akkori kulturális minisztérium
(hol van ma már?) úgy kívánt segíteni a költőn, hogy megvásárolta hagyatékának
(könyveinek és kéziratainak) egy részét az Országos Széchenyi Könyvtár potom 10
millióért és ÁFÁ-ért. Igen ám, de a XIII. kerület önkormányzata a költő lakását
54 millióra értékelte. Így még lakott állapotban is ki kellett volna fizetnie a
már akkor is idős mesternek 35 milliót.
Egy időre úgy látszott talál a fővárosi
önkormányzat megoldást a problémára. Azonban ez csak húzódott, végül a költő
halálával az özvegyet ellehetetlenítették. Ki kellett költöznie
a Faludyval közösen lakott lakásából. Itt és most ne beszéljünk arról – bár
ez is megérne egy misét –, hogy az özvegy miként gazdálkodott elhunyt férje
utáni örökségével. A lényeg a költő szellemi és személyes hagyatéka egy
raktárnak is alig nevezhető helyiségbe került..
De nem is ez az érdekes az egész
dologban, hanem az, ahogyan ezt a kulturális kormányzat kezeli. Nem minden
nemzedékben születnek hasonló géniuszok. Ők a magyarság igazi kincsei, akiknek
az emlékét meg kell őrizni. Ha van olyan hagyaték, amely bemutatható, a
nyilvánosság elé tárható, akkor azt az államnak elsődleges érdeke megőrizni.
Persze ezzel mindig is hadilábon állt a mindenkori hatalom. Emlékezzünk csak a Bajor Gizi Színészmúzeumra, amelyet Gobbi
Hilda keménysége hozott létre, és csak 1991-ben került a közgyűjtemények sorába.
Nagy valószínűséggel az árverésen
megjelennek majd a parvenü vevők, akik a kikiáltási árért majd elviszik a
Kossuth-díjat, meg a kitüntetést is, és bónuszként a bordó bögréből isznak majd
áldomást a jó üzletre.
Az özvegy ugyan azt nyilatkozta,
hogy ezzel majd a költő tisztelői vihetnek otthonukba „egy darabot” a zseniből,
de tudjuk, hogy ez nem lesz így. Az írógépen, indigóval másolt Faludy verseken
felnőtt generáció nem nagyon van ma olyan helyzetben, hogy a felkínált 100
tételből akár csak egyet is megszerezzen. Főleg azért, mert jobban tiszteli a
költőt annál, hogy „áruvédjeggyé” silányítsa, másrészt pedig egyben szeretné
látni mindazt, ami megmaradt.
De úgy látszik, az állam nem fog
jeleskedni abban, hogy ezen az árverésen felüllicitál mindenkit.
Ceterum censeo Ov esse
delendum!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése