Választásokra készül az ellenzék, és a legnagyobb
problémája, hogy nem képes annak a választói tömegnek a megszólítására, amely
biztosítaná esetleges győzelmét, a jelenlegi hatalom kiakolbólintását.
Ez így egyszerű megfogalmazás. De azért érdemes egy kicsit
elgondolkodni azon, hogy az alapvetően elégedetlen társadalom miért is olyan
passzív? Mi okozza azt, hogy nem vevő az olyan hívó szlogenekre, hogy „fizessenek
a gazdagok!”. Hofi szavaival: „az is hülye, aki erre kardot ránt!”
Ugyanis nem old meg semmit, esetlegesen azt éri el, hogy leváltja a tolvaj hatalmat, meggátolva a további fosztogatását a költségvetésnek. (ez persze nem kis dolog.) Ám ahhoz, hogy valóban átütő eredményt érjen el, ez kevés.
Ugyanis nem old meg semmit, esetlegesen azt éri el, hogy leváltja a tolvaj hatalmat, meggátolva a további fosztogatását a költségvetésnek. (ez persze nem kis dolog.) Ám ahhoz, hogy valóban átütő eredményt érjen el, ez kevés.
A probléma gyökere – szerintem –sokkal összetettebb, és nem
csak kis hazánkat érinti. Szerte Európában azt tapasztaljuk, hogy a klasszikus
baloldal visszaszorulóban van. Ez pedig már azt is jelentheti, hogy a régi
narratíváknak (filozófiáknak) vége. Nem képesek a modern, 21. századi
társadalmi változásokat követni, arra megfelelő magyarázatot adni, arra meg
végképp képtelen, hogy receptet írjon a gyógyításukra.
Ma is mantraszerűen fogalmazzák meg azt a gondolatot, hogy
mindennek kiváltó oka a kizsákmányolás, és mindenről a „gonosz” tőke tehet. Ez
a vulgármarxista nézet uralkodik ugyan, de egyre kevesebb társadalmi támogatást
élvez. Mi lehet ennek az oka?
Vannak filozófusok –
például az Angliában élő Mészáros István –, akik megpróbálnak, több-kevesebb
sikerrel, válaszokat keresni.
A hagyományos baloldali (marxista) gondolkodás egyik legfőbb
problémája, hogy még mindig ragaszkodik a 19. század közepén megfogalmazott
elvekhez. A tőke–munka–kizsákmányolás hármasságához. Ebben egyébként van is
valami, de azt sem szabad figyelmen hagyni, hogy a fenti hármas minden egyes
eleme gyökeresen megváltozott a modern világban.
A tőke ma már nem köthető egyes „tőkésekhez”. A világ
gazdaságában szereplő legnagyobb összegek nem egyéni tulajdonok (nem egyes
emberek, bankok rendelkeznek a tőke nagyobb részével), hanem „társadalmasodtak”.
Mit is jelent ez a valóságban?
A tőke nagy része – és ez okozza a válságok esetén a tömeges
problémákat – a befektetési alapokban gyűlik össze. Ezeket kezelik a bankok. De
maga a pénz, a forrás, különböző egyének (tömegek) megtakarításaiból tevődik
össze. A legnagyobb ilyen forrásnak a hosszú távú megtakarításokat
tekinthetjük. A nyugdíjpénztárakban felhalmozott egyéni befizetéseket ezek a
szervezetek úgy kezelik, hogy a későbbiekben garancia legyen a kifizetések
teljesítésére, tehát megfelelő hozamot kell biztosítaniuk arra, hogy a
kötelezettségeiknek a későbbiekben (akár 20-30 év múlva) eleget tehessenek. Az
így felhalmozott összegek tehát visszaáramlanak a gazdaságba a befektetési
alapokon és a tőzsdén keresztül, hogy megfelelő hozamot biztosítsanak.
Az a tény, hogy ezeket a tranzakciókat a bankok hajtják
végre, még nem jelenti azt, hogy ez a tőke a bankok tulajdona.
A gazdaság – termelés – is gyökeresen megváltozott a második
világháború, főleg a múlt század 70-es 80-as éveit követően. A trend az, hogy
adott mennyiségű érték előállításához egyre kevesebb élőmunkára (közvetlen
emberi tevékenységre) van szükség. A termelési folyamatok hatalmas részében az
számítástechnika és a robotika veszi át az ember (munkás) szerepét.
Ez persze hatást gyakorol a társadalom szövetére. Eltűnt a
klasszikusnak mondható „munkásosztály”, helyét a kvalifikált alkalmazott vette
át, aki egymaga (a gépek segítségével) több értéket hoz létre, mint 70
esztendeje egy egész gyáregység.
Ez óhatatlanul felveti azt a problémát, hogy ha ez a trend
így folytatódik, akkor mi lesz a társadalmak azon tagjaival, akik nem vesznek
részt az anyagi értékek közvetlen előállításában?
Nos, ez az igazi probléma. A baloldal – klasszikus szociális
és szolidáris hagyományaival – erre kell, hogy keresse a választ. (Akadnak
gyenge kísérletek: pl.: a feltétel nélküli alapjövedelem.)
Olyan új társadalmi berendezkedést kell megvalósítani, amely
egyszerre van tekintettel azokra, akik önhibájukon kívül nem vesznek részt az
értékek előállításában, és azokra is, akik ezeket értékeket előállítják
(tulajdonosok, alkalmazottak stb.) Mert ha ez utóbbit nem vesszük figyelembe,
úgy a termelés összeomolhat.
A klasszikus filozófiának még egy nagy hibája van. A „munkásosztályt”
egy nagy, egyenletes, azonos érdekű masszának tekintette. Már pedig a
történelem bebizonyította, hogy ez nincs így. Nem lehet eltekinteni attól, hogy
a modern társadalom gondjait ne vizsgáljuk a társadalomszociológia, a
társadalompszichológia szemüvegén keresztül.
Az ember egyéni lény. Mindenkinek saját egyénisége, vágyai,
törekvései vannak. Ezt nem lehet figyelmen kívül hagyni, lehetőség szerint
közelíteni kell az ideális állapothoz, hogy mindenki megtalálja a maga
lehetőségeit, elégedettségét.
Persze ez egy igen bonyolult egyenlet, hosszas megoldást
igényel. Azonban napjainkra elérkeztünk arra a globális szintre, hogy a
problémák megoldása egyre sürgetőbb.
A politikusoktól – akik a hatalom megragadásában és rövid
távú fenntartásában érdekeltek – ezekre a problémákra nem várjuk ésszerű
választ. Nem az ő feladatuk!
A legjobb szellemeknek, gondolkodóknak kell összefogniuk –
nemzetektől függetlenül, hiszen a problémák is túllépnek nemzeti, sőt
kontinentális kereteket –, hogy kidolgozzanak valamiféle ésszerű és
végrehajtható filozófiát. Ha ezt nem teszik, úgy nem sok esély van arra, hogy
nagyobb társadalmi katasztrófák nélkül túléljük ezt a századot.
Ceterum censeo OV esse delendam!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése